Thursday, August 16, 2012

Ramadhan Kian Beransur Pergi

ASSALAMUALAIKUM....

Ntah kenapa puasa tahun ni rasa begitu sekejap sangat. Tup2 hari ahad ni dah nak raya. Sayu je kan, ntah kita dapt bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang. Moga kita semua dipanjangkan usia agar dapat melakukan amal ibadat kepadaNYA.

Tahun ni pun juadah berbuka ala kadar sahaja, tidak perlu berlebih. Dan IZ boleh dikatakan setiap hari masak untuk keluarga, rasa lebih terjamin. Lagipun bila ke Bazar Ramadhan orang tidak seramai tahun sebelum ini. Takut sekiranya makanan yang dijual adalah makanan lebihan semalam yang telah dihangatkan.

Semalam IZ terasa nak makan laksa penang, IZ pergila beli kat Bazar Ramadhan. Untuk En. Suami IZ belikan mee goreng yang digoreng dalam kuali besar tu. Haa kalau yang tu memang kompem diorang tak hangat yang semalam punya sebab digoreng di Bazar Ramadhan terus.

So, disebabkan IZ dah beli laksa penang tu IZ xmasak ler...kira cukup makan yang tu je. Tapi IZ tetap masak nasi untuk anak2, lagipun ayam goreng dah ada. Bila dah dekat nak berbuka tu IZ letak la laksa tu dalam pinggan, rupa2 nya laksa tu dah basi. Kuah xtau la pulak sebab IZ terus buang. Melayang rm2...nak buat cane xde rezeki IZ nak makan laksa tu.

Nasib baik IZ masak nasi, so lepas azan IZ minum air jela dgn akok. Lepas tu barula nak masak lauk..adus..tapi masak telur mata kerbau je. Cian IZ kan? hukhuk...So moral of the story? Jangan beli makanan di Bazar Ramadhan yang xramai orang, kompem xhabis. Esoknya diorang jual lagi makanan yang sama. Nak meniaga pun biarla ikhlas, cari rezeki halal.

IZ xkisah kalau berhabis duit untuk sesuatu yang kita suka tapi biarlah berbaloi..betul x? Panjangnya ceramah IZ ni. Okla....IZ dah sakit tengkuk ni ngadap lappy. BYE..

No comments:

Post a Comment