Wednesday, May 9, 2012

Hidup Di Kawasan Perumahan @ Taman

Assalamualaikum....




IZ sebenarnya adalah orang kampung, seorang yang sangat suka akan kedamaian, ketenangan hidup di kampung sebab dah memang terbiasa hidup begitu. Sangat sukakan jiran2 yang sangat baik hati. Dulu bila bangun pagi2 nasi bungkus dah tersedia di atas meja, petang2 duduk atas "geghe" sambil borak2 kosong sambil makan coleh pauh....fuh nyamannya. Nak balik ke zaman kanak2 je rasa...nape la masa tidak boleh diundur kembalikan?

Kini bila dah kawin semuanya berubah. Terpaksa berpindah ke kawasan perumahan. Mula2 datang sini memang rasa sangat tidak best, rasa macam duduk sorang2 je. dah xde geghe macam kat kampung, duduk bawah pokok rambutan sambil melayan fikiran merenung masa depan. Dekat sini kalau buka pintu terus nampak jalan. Xde ruang tanah untuk bercucuk tanam, angin sepoi2 bahasa pun dah xde sebab belakang depan semua rumah.

Sekarang dah hampir 6 tahun IZ di sini. Tapi masih lagi rasa tidak best, bukannya sebab jiran2 xbaik tapi sebab suasana yang tidak sama dengan suasana di kampung. Nak tinggal di kampung jauh pulak dgn tempat hubby kerja so terpaksala tinggal kat sini. Tapi tinggal beberapa bulan lagi family IZ akan tinggal kat rumah ni, lepas raya nanti akan berpindah ke rumah sendiri tapi di dalam kawasan taman ni jugak. Kebetulan ada org nak jual dengan harga yang agak murah dari harga pasaran. Nampak gayanya memang akan jadi org kat sini la. Suka tak suka terpaksa terima sebab sekarang ni bukan senang nak cari rumah yang murah.

Alhamdulillah, bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. Masih ramai lagi orang di luar sana yang tiada rumah sendiri. Hidup menyewa, kalau tuan rumah nak duduk rumah tu terpaksa cari rumah lain pulak, tak pun kalau hubby kena pindah tempat kerja kena pindah rumah jugak. Begitula resam kehidupan.

No comments:

Post a Comment